Să ne închipuim că antreprenorul X are un site de vânzare a îngrășămintelor agrare. În speranța de a obține vânzări și mai mari decât anul trecut, el a decis să lanseze publicitatea contextuală. El lansează campania publicitare, creează anunțuri, pe baza acelorași solicitări tematice (totuși acestea au funcționat anul trecut). Așteaptă o zi, două, o săptămână, iar vânzările nu cresc. De ce?
Pentru că există conceptul de tendințe: în această lună, utilizatorii online din regiunea dumneavoastră sunt cel mai mult interesați de răsad, iar în următoarea – de îngrășăminte. Pentru a crea o campanie publicitară eficientă, în căutare, este important să analizați statistica solicitărilor Google și să vă orientați anume la necesitățile publicului țintă. Dacă aveți, de exemplu, un magazin online și doriți să vă extindeți asortimentul cu anumite produse din categoria „Cosmetică”, merită să analizați dacă acestea sunt solicitate.
În situațiile enumerate, dar și în multe altele, veți fi salvat de Google Trends – un serviciu gratuit pentru analiza popularității căutărilor și a subiectelor din căutare, cu același nume. Cu ajutorul lui, puteți monitoriza coeficientul sezonier și transcrie solicitările asemănătoare. Google Trends permite să vizualizați nu doar tendințele din căutarea web, dar și din imagini, noutăți, produse și chiar Youtube.
Urmărirea tendințelor – o funcție foarte utilă, cu ajutorul căreia puteți monitoriza tendințele căutărilor, după diferite categorii și regiune.
Analiza sezonieră – serviciul care permite vizualizarea dinamicii popularității, după analiza căreia, puteți înțelege care căutări sunt mai solicitate și în ce perioadă.
Vizualizarea căutărilor asemănătoare – o funcție foarte comodă pentru descompunerea și căutarea diferitor cuvinte cheie.
Compararea solicitărilor – serviciul permite compararea câtorva căutări, pentru o analiză mai largă.
Drept exemplu vom considera „creare website”, iar pentru comparație – „promovarea site”. Trecem pe pagina Google Trends și introducem solicitarea. La dorință, puteți compara deodată cuvântul cheie cu altă solicitare, apăsând pe butonul „+Compară”:
Însă, despre toate pe rând. Sub bara de căutare sunt 4 parametri, care trebuie configurați pentru determinarea exactă a tendințelor și urmărirea dinamicii schimbărilor. Deci, noi putem indica:
Regiunea – indicând-o, puteți vedea care sunt cele mai frecvente solicitări într-o anumită țară sau chiar oraș.
Perioada – Google Trends vă oferă o alegere destul de mare, de aceea puteți solicita statistica pentru ultima oră/4 ore, zi, 7 zile, 30 e zile, 90 de zile, 5 ani sau chiar începând cu anul 2004. De asemenea, puteți alege perioada de timp.
Categoria – funcția va fi utilă, dacă solicitarea dumneavoastră are câteva semnificații.
Tipul căutării – standard ne referim la căutarea web, însă puteți să o modificați în căutarea după imagini, noutăți, produse sau Youtube.
Deci, alegem țara, perioada pentru care avem nevoie de informații, categoria (la dorință) și tipul căutării. Iată ce am primit:
În grafic este indicat intervalul de timp, în care locuitorii Moldovei solicitau cel mai activ „crearea site-ului”.
„Dinamica popularității – frecvența unei anumite solicitări, care se afișează în conformitate cu parametrii indicați. Ea reprezintă raportarea cantității de solicitări la un anumit interval de timp”.
Cu cât mai des utilizatorii online caută un anumit cuvânt/sintagmă, cu atât acesta este situat mai sus, în lista de tendințe.
„Pe lângă dinamica popularității, Google Trends arată popularitatea după subregiuni. Subregiunile sunt regiuni separate, orașe, din cadrul unei țări. În acest fel, dumneavoastră primiți detalii maximal exacte, cu privire la istoria solicitării”.
Aceasta arată în felul următor (pentru a fi mai evident, am selectat „trandafiri”):
Cu cât mai întunecată este culoarea de pe hartă, cu atât mai multe solicitări sunt în subregiunea dată.
Mai jos de statistica de căutări după subregiuni, vedem secțiunea „La aceeași temă”, în care se afișează alte căutări în trend, iar alături – „Căutări asemănătoare”. Dumneavoastră puteți schimba setările căutărilor asemănătoare din „Tendințe” în „Lideri” și să vedeți variantele celor mai populare căutări, asemănătoare cu a dumneavoastră.
„La anumite solicitări, ar avea rost să vizualizați sezonul, schimbând perioada de la 12 luni, de exemplu, la 5 ani”.
Astfel, analizând „cumpără trandafiri” în orice regiune, veți observa că această solicitare este mai populară în luna martie (anual, evident):
Statistica cuvintelor cheie după regiuni/orașe și sezon sunt niște funcții foarte utile din Google Trends. Cu ajutorul lor, puteți nu doar să determinați posibililele piețe de vânzare a produselor/serviciilor, dar și perioadele, când ele vor fi cele mai solicitate. Fiți de acord, nu are rost să începeți vara realizarea producției, care este solicitată cel mai des iarna.
Dacă aveți două sau mai multe cuvinte cheie asemănătoare (nu e numaidecât) pentru comparare, este suficient să le introduceți în căutare, iar serviciul deja vă va indica datele:
După cum vedeți, sub căutări se evidențiază dinamica: primele două coloane indică popularitatea, iar alături se află însăși graficul. Noi vedem clar că „crearea site-ului” se caută mai des decât „promovarea site-ului”. Puteți vedea detalii mai exacte, plasând cursorul mouse-ului pe părțile graficului care vă interesează.
În Google Trends, la fel cum în motorul Google, există operatori de facilitare a căutării:
Ghilimele („creează site”) – se utilizează pentru căutarea exactă. Prin ghilimele, interziceți schimbarea ordinii cuvintelor și afișarea solicitărilor asemănătoare. Însă, oricum vor apărea și cuvinte cheie completate, de exemplu, creează site ieftin.
Plus (creează site+creare site) – acest operator adaugă în statistică sinonime și cuvinte, care permit acoperirea unui număr maximal de îmbinări de cuvinte.
Minus (creează site –gratuit) – folosind simbolul minus „-”, puteți exclude anumite cuvinte din statistică, de exemplu, „gratuit”.
Google Trends – acesta este un instrument într-adevăr util pentru urmărirea activității publicului țintă, căutarea noilor piețe, elaborarea nucleului semantic, planificarea calitativă a campaniilor publicitare și completarea „cazanului” de idei pentru scrierea conținutului. El nu vă va ajuta în analiza frecvenței unei cantități mari de cuvinte cheie, însă el la sigur va fi util, pentru a analiza sezonalitatea, tendințele actuale și prognozarea solicitării.
Echipa noastră recomandă cu încredere acest serviciu, destinat mai mult managerilor începători și celor, care își duc afacerea de sine stătător. Totuși, nu merită să vă orientați exclusiv după Google Trends, cel mai bine e să îl utilizați împreună cu alte instrumente analitice, pentru analiza completă a căutărilor.
Compania Studio Webmaster oferă serviciile sale pentru un audit complet al site-ului, în special, oferim analiza site-ului pentru viruși. Protejați-vă și resursa dvs. web.