Factorii comportamentali (ansamblul caracteristicilor utilizatorilor) – unul din principalii piloni pe care se ține SEO promovarea site-urilor. Haideți să clarificăm, ce fel de instrumente sunt acestea și cum ajungem în TOP cu ajutorul lor.
Calculatoarele încă nu sunt capabile să gândească precum oamenii ordinari, de aceea la clasarea site-urilor web, motoarele de căutare iau în considerație și factorii comportamentali. Asta presupune analiza acțiunilor utilizatorilor simpli, care vizitează site-ul (momentul intrării, timpul petrecut pe site, vizionarea paginilor, click-urile, momentul întoarcerii pe site și altele). Clasarea resurselor doar după autoritate este considerată o abordare prea matematică și puțin obiectivă. Ea presupune multe „lacune”, cu ajutorul cărora optimizatorii reușesc să promoveze necinstit site-urile în TOP.
În ziua de azi, la aprecierea portalurilor web, motoarele de căutare dau prioritate preferințelor oamenilor reali. Asta însă nu înseamnă că instrumentele clasice SEO (linkurile, contextul) nu sunt actuale. Pur și simplu ele nu mai sunt dominante în clasarea site-urilor.
Se consideră că pentru prima oară factorii comportamentali au fost folosiți în Google încă în anul 2003, când a apărut filtrul Florida (acum – Panda). Motorul de căutare a început să țină cont de caracteristicile utilizatorilor, ceea ce a dus la menținerea mai multor site-uri web „necinstite”.
Câțiva ani mai târziu, compania Microsoft (creatorul sistemului de căutare Bing) a prezentat tehnologia Browserank (algoritmul de evidență a factorilor comportamentali). Se presupunea că aceasta va deveni mult mai loială decât Florida și Google PageRank, deoarece va plasa în TOP portalurile pe care utilizatorii sunt cei mai activi (prin click-uri).
La sfârșitul anului 2010, influența factorilor comportamentali asupra clasării a fost constată în Yandex, iar în 2011, în browser apare un filtru special, care elimină din pozițiile de top site-urile web cu indici falși.
Astăzi, ca înainte, la clasare se ia în considerației optimizarea conținutului, a linkurilor, însă factorii comportamentali reprezintă criteriul principal.
Pentru Google și Yandex, rezultatele căutărilor reprezintă un bagaj de informații despre vizitatori și toate acțiunile lor, însă motoarele nu pot primi atât de rapid aceste date de pe fiecare site web apărut în listă.
Cum motoarele de căutare apreciază comportamentul utilizatorilor diferitor resurse? Există 3 soluții principale:
Contorul Yandex.Metrika. El este nu doar funcțional, dar și absolut gratuit. De ce? Pentru că la instalarea contorului pe site, Yandex primește datele necesare pentru clasificare.
Yandex.Elementi. Ele permit extinderea considerabilă a funcționalului browser-urilor (Mozilla, Opera, Chrome și altele) și creșterea confortul utilizării lor. De asemenea, un software de acest tip (inclusiv Alexa Toolbar) poate aduna datele despre acțiunile vizitatorilor pe diverse resurse, unde este instalat toolbar-ul.
Astfel, nu are rost să trișați cu privire la caracteristicile utilizatorilor, deoarece motorul de căutare oricum va afla datele reale. Pe lângă asta, trebuie considerat că același coeficient de factori comportamentali poate avea o semnificație inegală pentru site-uri cu tematice diferite: pentru unul rezultatul poate fi bun, iar pentru altul – așa și așa.
În lumea SEO până acum merg zvonuri cu privire la caracteristicile factorilor comportamentali pe care le iau în considerație motoarele. Ele sunt suficient de multe, dar noi le vom enumera pe cele mai evidente:
Refuzurile. Se consideră refuz când utilizatorul a petrecut pe site mai puțin de cincisprezece secunde sau a deschis o singură pagină (punctul de intrare și ieșire e același).
Timpul pe site. Acesta este timpul pe care utilizatorii l-au acordat resursei, până în momentul în care au făcut o pauză de jumătate de oră între deschiderea paginilor sau nu a stins calculatorul.
Profunzimea sesiunii. Acest indicator este calculat în funcție de numărul de pagini vizualizate pe parcursul unei singure vizite. Cu cât mai înalt este acesta, cu atât e mai bine. Profunzimea sesiunii, în mare parte, este determinată de tematica portalului: pe site-urile de divertisment ea va fi cu mult mai mare decât pe cele informaționale sau de noutăți.
Sursele de trafic. Accesarea directă a site-ului web de către utilizatori (printr-un marcaj în browser, rețelele sociale sau introducând URL-ul în bara de căutare) se consideră o sursă de trafic prețioasă. Trecerea fără utilizarea motorului de căutare denotă că utilizatorul cunoaște portalul dumneavoastră și îl utilizează în mod sistematic.
CTR. Click-through rate – indicatorul clickabilității, care marchează conformitatea cantității de treceri pe site (din căutări) cu vizualizările informațiilor de pe el. Site-ul este clasat mai bine în motoarele de căutare, când acesta are un CTR mai mare.
Comportamentul pe site. Manipulările vizitatorilor sunt apreciate prin analiza mișcării cursorului mouse-ului și acțiunile lui. Această tehnologie este utilizată pentru a evita trișarea.
De asemenea, motoarele de căutare sunt sensibile față de un alt criteriu interesant – întoarcerea utilizatorului la lista de rezultate, după trecerea pe site. Dacă sistemul de căutare observă reveniri dese, dar și alte acțiuni „neatrăgătoare” din partea vizitatorilor, poate coborî resursa în clasament. Cu toate acestea, motoarele sunt foarte selective în privința parametrilor de factori comportamentali. Nu merită să vă concentrați pe o singură caracteristică a utilizatorilor.
Pentru a aprecia factorii comportamentali de pe resursa proprie, putem folosi diverse servicii. De exemplu, DoubleClick Ad Planner de la Google. Accesând secțiunea „Statistica traficului”, dvs. puteți vedea în cele două rânduri de mai jos caracteristicile utilizatorilor:
Pentru primirea informației necesare, puteți utiliza orice serviciu comod dvs. Cel mai important e să nu uitați să comparați site-ul dvs. cu unul analogic, pentru a constata dacă factorii comportamentali corespund standardelor stabilite în sfera dvs. de activitate.
Optimizăm caracteristicile utilizatorilor
Îmbunătățirea uzabilității. Putem stimula factorii comportamentali, doar dacă resursa dvs. este comod utilizată. Ce influențează această „comoditate”? Mărimea fonturilor, conținutul interesant, formele simple și clare de introducere a datelor, amplasarea butoanelor, arhitectura site-ului, designul calitativ și altele. De exemplu, mulți oameni ar putea fi deranjați de online consulting-ul insistent, în special dacă fereastra apărută trebuie închisă des. Acest fapt poate motiva utilizatorul să părăsească rapid pagina dvs.
Atragerea utilizatorilor noi. Ca motoarele de căutare să aprecieze mai mult un site, din punct de vedere a comportamentului utilizatorilor, e necesar să selectați publicul dvs. țintă și să creați o serie de clienți potențiali. Cele mai simple instrumente – traficul din rețelele de socializare și distribuirea email. De asemenea, încercați să obțineți un public stabil, din diferite surse (în afara motoarelor de căutare).
Conținut calitativ. Greșelile gramaticale pot fi una din cauzele diminuării factorilor comportamentali în clasare. Publicați pe site-ul dvs. doar materiale utile și corecte din punct de vedere gramatical. În caz de necesitate, recurgeți la serviciile online de verificare a unicității și ortografiei.
Mediu interactiv. Pentru a mări durata sesiunii (timpul pe care utilizatorul îl petrece pe site), avem o soluție simplă: introduceți construcții video, video-uri tematice sub publicații. Un video interesant va menține atenția utilizatorilor pentru un timp.
Încărcare rapidă a paginilor. Viteza de încărcare a paginilor este unul din factorii ce determină numărul de vizitatori pe site. În era internetului rapid, majoritatea persoanelor nu sunt gata să aștepte o trecere lungă de pe motorul de căutare pe site, iar acesta poate deveni motivului dezicerii. Testați site-ul dvs., analizați rata lui de răspuns și după posibilitate, asigurați vizitatorii dvs. cu o viteză rapidă de încărcare a paginilor.
Există anumite metode frauduloase, prin care optimizatorii îmbunătățesc comportamentul utilizatorilor în lista Yandex și Google și respectiv, ridică site-ul în TOP. Însă, odată ce motoarele observă o asemenea resursă, o pesimizează (coboară poziția în rezultate), iar în cazul încălcărilor grave – poate chiar să vă blocheze (site-ul încetează să fie indexat).
Cel mai des, se trișează prin intermediul următoarelor metode:
Botnet. Botnet este o rețea de computere din toată lumea, infectate cu viruși, care sunt conduse de hackeri. Posesorii PC nici nu bănuiesc nimic, până script-ul virusului nu accesează căutările și trece pe site-urile web necesare din numele utilizatorului PC-ului. Organizația Botnet poate fi pedepsită penal, chiar dacă frauda se dovedește dificil.
Clickerii. Factorii comportamentali pot fi obținuți manual, cu ajutorul clickerilor ieftini de la bursă. Cum se întâmplă: optimizatorul îi dă motorului sarcina de a căuta ceva, iar apoi de a accesa un anumit site din rezultatele căutării. Defapt, este suficient să intrăm pe Alexa, pe pagina cu datele complete ale site-ului. În secțiunea „Clickstream” putem verifica dacă anumite domenii sunt utilizate pentru a trișa.
Dacă doriți să mențineți o poziție de frunte în TOPul rezultatelor, atunci trebuie să țineți cont de factorii comportamentali. Caracteristicile utilizatorilor sunt foarte diverse, de aceea pentru o promovare SEO eficientă e necesară analiza minuțioasă a resursei și a publicului ei țintă. Probabil, va trebui să eliminați erorile existente pe site, să optimizați uzabilitatea, să lucrați asupra conținutului și să creați un cerc de vizitatori permanenți.
Există metode sigure și eficiente de îmbunătățire a caracteristicilor utilizatorilor, pe care le-am descris mai sus. Totuși, în goana după valorile înalte de factori comportamentali, nu merită să recurgeți la metodele frauduloase. În primul rând, ele dau rezultate pentru un timp scurt, iar în al doilea, din cauza lor motoarele de căutare pot să vă blocheze, ceea ce inevitabil va conduce la scăderea vânzărilor și a profitului. Ca afacerea să se dezvolte și să aducă profit real, dar nu doar o statistică de conversie, adresați-vă după ajutor către specialiștii SEO cu experiență. Pentru a afla termenii promovării site-ului, contactați-ne direct.