Vânzările eficiente prin internet – o adevărată artă a convingerii. Când vindem ceva în mediul online, drept mecanisme de convingere servesc mai multe lucruri: designul, navigarea comodă pe site și ușurința de interacțiune cu informația oferită, textele care vând, viteza de încărcare a paginii, poza frumoasă a produsului și multe altele.
Însă factorul decisiv este anume percepția vizuală: conform cercetărilor, mai mult de 90% din consumatori iau decizia de a cumpăra un produs nou anume după aspectul lui exterior și doar 6% consideră senzațiile tactile mai importante. Așa sau altfel, la alegerea produsului 85% din toți cumpărătorii se orientează în primul rând după culoare (date oferite de către KISSmetrics).
În acest caz, ar fi oare capabilă o anumită culoare din publicitate sau de pe site să facă mai activi cumpărătorii? Desigur! Pentru asta e necesar să cercetăm minuțios publicul țintă (sex, vârstă, statut social, venit mediu, etc.), dar și semnificația, importanța culorilor. Modificând stilul de firma al companiei, amenajarea ambalajului producției sau al site-ului, puteți mări de câteva ori nu doar numărul de comenzi, dar și cecul mediu. Cum? Haideți să clarificăm pe puncte.
Culoarea reprezintă cel mai puternic instrument de design, însă el este foarte individual. De exemplu, culorile care predispun mai mult persoanele din SUA să cumpere un produs, pot lăsa indiferenți cumpărătorii indieni.
Influența culorii asupra vânzărilor corespunde cu trei grupuri de consumatori condiționate, care se diferențiază după comportament în momentul shopping-ului:
Pentru cumpărătorii impulsivi, drept trigger (factor care provoacă achiziția) servesc următoarele culori: roșu, portocaliu, albastru aprins și negru. Sub influența lor, persoanele impulsive participă cel mai des la reduceri și cumpără fast-food.
Cumpărătorii economi sunt mai mult provocați de nuanțele închise și intense de albastru, albastru-verde. Aceste nuanțe calme și concomitent nobile pot fi observate pe portalurile dedicate finanțelor și pieții B2B.
Cumpărătorii tradiționali reprezintă cel mai mare grup de consumatori. Ei sunt influențați de toate nuanțele posibile de albastru și roz. Anume din acest motiv, așa culori sunt cel mai des utilizate în designul magazinelor online de haine pentru femei, dar și în alte sfere.
Culoarea corectă în designul site-ului este precum cireașa de pe tort. Însă, dacă aceasta nu este gustoasă, asta nu înseamnă că așa va fi și desertul. Dacă pe portalul dumneavoastră este realizată o combinație reușită de nuanțe, care corespunde caracteristicilor publicului țintă, dar aveți scăpări cu privire la alți parametri, cel mai probabil nu veți reuși să obțineți un efect pozitiv asupra vânzărilor.
Cumpărătorii online, ca și alți utilizatori, apreciază comoditatea în interacțiunea cu portalurile (navigare clară la nivel intuitiv, titluri aprinse, texte utile, fotografii frumoase, etc.). Mai mult de 50% din vizitatori nu mai revin niciodată pe site-ul web, dacă acesta nu le-a plăcut din punct de vedere a esteticii sau le-a părut incomod.
Și acest indiciu influențează direct vânzările. Dacă trecerea în magazinul dumneavoastră online va ocupa doar cu câteva secunde mai mult decât site-ul concurenților, asta poate genera pierderi colosale. Conform statisticii, 64% din cumpărătorii online refuză o eventuală interacțiune cu resursa, din cauza vitezei lente de lucru.
Apropo, specialiștii de pe Amazon.com au efectuat o cercetare proprie și au constatat că micșorarea vitezei de încărcare a site-ului web cu doar 100 de milisecunde scade nivelul de vânzări cu 1%.
Culorile care vând, lucrează cel mai bine în combinație cu... textele care vând. Anume ele reprezintă acele instrumente care „presează” până la sfârșit vizitatorul site-ului și acestuia îi rămâne doar să înregistreze comanda.
Așa, de exemplu, cumpărătorul va fi mai dornic să acceseze magazinul online și să se „plimbe” prin el, dacă în publicitate, trimitere sau pe pagina principală este notat cu litere mari și atrăgătoare cuvântul „Reduceri” (54% din utilizatorii online au confirmat asta).
Dacă propunerea de cumpărare este însoțită de cuvintele „primiți garantat...” sau „garantăm”, crește șansa de achiziționare a produsului/serviciului cu 60%.
Psihologia culorilor ne spune că activitatea cumpărătorilor este influențată chiar și de butoanele-acțiune (call to action) și mai exact, de culoarea lor. În design, se consideră că pentru așa elemente ale site-ului web este optim să utilizăm culoarea albastră, verde, galbenă sau roșie, dar doar dacă butoanele vor fi evidențiate pe fundal.
Dacă reușiți să alegeți o culoare potrivită pentru butoanele care incită la acțiune (pare a fi o schimbare nesemnificativă), veți putea ridica rata de conversie cu 9%! Dar aici trebuie să concretizăm că pentru fiecare site, soluția optimă de culoare a butoanelor CTA este una individuală.
În marketing, culorile au o influență considerabilă asupra vânzărilor: dacă resursa va plăcea vizitatorului, dacă el va fi interesat de produs, dacă va dori să cumpere ceva și apoi să revină – tot depinde de culorile, nuanțele si combinațiile alese corect.
E important să înțelegeți cine sunt clienții dumneavoastră potențiali: ei sunt impulsivi, rezervați, economi sau cu venit mare? În alegerea gamei de culori pentru site-ul web, designerii se orientează după această informație, pentru a-l face să vândă cu adevărat.
Totuși, nu trebuie să uitați și de alți indicatori al unui site web „bun”: design adaptabil, viteză rapidă de încărcare a paginilor, navigare comodă și clară – toate aceste elemente trebuie să fie implicite, de altfel, efectul de vânzare a gamei de culori nu va funcționa.
Puteți utiliza toate informațiile din acest articol în scopuri proprii, de exemplu, dacă decideți să dezvoltați un logo și o identitate corporativă online, fără ajutorul specialiștilor.