Imaginaţi-vă că aţi ajuns într-o piaţă aglomerată din Abhazia. Vă apropiaţi de o masă cu mandarine şi întrebaţi un vînzător: „Cît costă?”. El spune preţul său, iar din spate dumneavoastră auziţi: „Ascultă, dragule, eu ţie ca pentru un apropiat îti voi da mai ieftin! Vei lua 5 kg?”.
Aproximativ, o situaţie asemănătoare este acum şi pe piaţa de landing. Freelancerii care lucrează singuri încearcă să vă cîştige simpatia, propunînd un preţ din ce în ce mai scăzut, dar în acelaşi timp nici unul dintre ei nu poate să propună un lucru complex, fără de care nu se poate de creat o pagină de landing.
Cele mai răspîndite variante de evoluţie a situaţiei în caz de creare landing page cu freelanceri:
Vă adresaţi la designer — el cu măiestrie vă face totul „frumos”, dar nu ia în calcul experienţa de utilizator a clienţilor dumneavoastră potenţiali.
Vă adresaţi persoanei responsabile de publicitate — el găseşte primul şablon la nimereală, fură în mod direct de la resure de TOP (fără acordul dumneavoastră) şi vă lipeşte un landing, din care vă promite că se va revărsa trafic cu viteza unui rîu de munte.
Vă adresaţi unui copywriter — el vă scrie texte bune care se vînd, dar într-un mod total ilogic aşează blocurile (copywriterul nu este marketolog), în rezultat ce gîndeşte utilizatorul: „Ce caut eu aici?”. Şi da, încă pe dumneavoastră vă aşteaptă şablon şi încă o dată şablon.
Desigur, nu toţi au acest „noroc”. Dar, noi ne orientăm la experienţa noastră de utilizator în timpul lucrului cu clienţii. Iar situaţia constă în felul următor, mulţi clienţi iniţial încearcă să creeze un site prin propriile puteri. Ei se adresează la specialişti care au cunoştinţe limitate, dar care atît de frumos conving clienţii în complexitatea acestora. Iar, cînd în final se primeşte un landing de doi bani, ei acceptă că proiectele de o asemenea amploare necesită o abordare complexă.
Acum, să examinăm mult mai detaliat greşelile tipice în timpul lucrului cu diferiţi specialişti. Deoarece, avertizat — înseamnă înarmat.
Cred că aceasta este cea mai răspîndită greşeală. Nu ştiu din ce cauză mulţi cred, că dacă designerul participă la crearea siteului, atunci el poate să scrie şi text, să editeze şi să inventeze canalul de vînzări. Dar designerii, după natură sunt oameni creativi, ei nu au nimic în comum cu CPI-ul dumneavoastră de marketing.
Da, web desinerul vă va alege fonul şi imaginile, luînd în considerare ultimile tendinţe. Dar, nu aşteptaţi de la el înţelegerea necesităţilor publicului dumneavoastră ţintă şi textelor, după citirea cărora ai vrea să spui: „Cumpăr, daţi-mi două!”.
Pe landing-ul de vînzare a încălţămintei nu este nici un buton „Cumpără”...
Şi da, şi nu. Un specialist cu experienţă în teorie poate să vă ofere un produs bunişor: va alege un şablon tematic de pe „Tilda”, va elabora structura şi textele din punct de vedere al necesităţilor afacerii. Dar, bazindu-se numai pe experienţă, marketologul nu ia în calcul ce trebuie unui public ţintă concret. O pictogramă Facebook pe primul ecran — şi dumneavoastră aţi pierdut jumătate din publicul ţintă dacă vă orientaţi spre tineri.
Primul ecran al landing-ului. Stai la dubii, ce anume doresc să vîndă aici: copilărie, bucurie, consultaţia specialistului sau în genere altceva?
Aha! Aici se vînd maşinuţe teleghidate! Dar, un covoraş pentru o maşinuţă pentru copii ca cadou — este o mişcare de marketing dubioasă.
Dacă în landing aţi decis să faceţi accent pe conţinut care atrage, şi ca din minune aveţi un copywriter care ca şi cum „poate totul”, atunci, cum se spune s-au unit stelele. Dar, iată ce se poate primi din aceasta:
Haideţi împreună să căutăm butonul de îndemn spre acţiune!
Dar, dacă fără glume, Langing Page — nu înseamnă să mizezi pe design, conţinut sau altceva. Aceasta înseamnă combinarea echilibrată a vizualului, textului, şiretlicurilor de marketing, aspectelor tehnice ca viteza încărcării şi multe altele. Aceasta înseamnă lucrul prietenos şi care se completează reciproc a tuturor elementelor enumerate mai sus.
Trebuie de recunoscut şi că jucătorii de echipă tot întîlnesc eşecuri. Sunt legate acestea, de obicei, cu imposibilitatea de a găsi un numitor comun. Concurenţa internă duce la faptul că lucrătorii se îndepărtează de la strategia comună de creare a resursei web, iar în rezultat primiţi acelaşi site de doi bani.
Şi ce se primeşte, soluţie nu este? Desigur că este
Indiferent de faptul dacă vă adresaţi la o companie cu experienţă sau freelacer întotdeauna solicitaţi portofoliul. Vedeţi în el site-uri care după părerea dumneavoastră nu au deloc gust? Fugiţi. Dacă portofoliul vă place şi dumneavoastră vă gindiţi: „Eu tot vreau un asemenea site!”, înseamnă, că aţi venit la adresa potrivită. Confirmarea prin exemple concrete a profesionalismului garantează faptul că şi dumneavoastră veţi primi în rezultat landingul pe care îl meritaţi — generator de leads, care vinde.
Întotdeauna concretizaţi, ce garanţii oferă executorul. „Ofer un dinte” şi „Pe cuvînt de onoare” nu se consideră garanţii. Dar, contractul referitor la prestarea serviciilor se consideră. Ca să vă protejaţi în calitate de client, vă recomandăm să încheiaţi contractul înainte de transmiterea banilor şi să-l semnaţi doar în cazul în care în document sunt indicate tipurile de lucru, termenii de realizare şi este ataşată sarcina tehnică, care descrie în detaliu pentru ce, şi ce fel de landing dumneavoastră doriţi.
Să nu vă fie lene să căutaţi recenzii despre persoana care va executa lucrul. Avînd în vedere că acum sunt atît de multe comunităţi pe reţelele de socializare, bloguri şi forumuri că nu va fi foarte complicat de căutat în Google numele/pseudonimul freelancerului sau denumirea companiei, ca să înţelegeţi cu cine aveţi de-a face:
Preţul serviciilor nu trebuie să fie pentru dumneavoastră punct de repere. Pentru că „ieftin” în lumea freelancerilor care lucrează singuri — acesta este practic sinonimul cuvîntului „necalitativ”, iar „scump” la comanda deciziilor complexe nu întotdeauna înseamnă aceea ce vă doriţi.
Ţineţi minte: portofoliul, recenziile şi garanţiile întotdeauna vor povesti despre executor mai multe decît preţul serviciiilor sale.
Dacă compania activează de mai bine de 10 ani, dispune de titluri bine meritate şi nu îi este ruşine să demonstreze „roadele” multor ani de lucru — aceasta în mod sigur este un apel pozitiv. Acel care s-a stabilit sigur pe piaţă, preţuieşte reputaţia sa. Într-o astfel de companie, procesele de comunicare internă sunt la nivel, se face controlul calităţii la fiecare etapă, iar specialiştii din departamentul de design, programare şi marketing nu încearcă să demonstreze care muncă este mai importantă. Pentru că, fără deplasarea spre un scop comun nu este posibil a construi o afacere bună pentru mulţi ani. Şi landingul fără aceasta nu poate fi creat.