Sarcina tehnică. Câtă durere şi lacrimi ascunde această sintagmă. În special, mă vă vor înţelege specialiştii, care şi-au început activitatea de copywriter acum 8-10 ani. Ei tot au avut de redactat texte de câteva ori, deoarece clientul spunea că acestea nu corespund tuturor punctelor indicate în sarcina tehnică.
Însă, chiar și acum, cel mai supărător și dureros este când se cer rectificări după anumite puncte, care nici nu există în sarcina tehnică. De exemplu, clientul nu a indicat volumul textului, iar după aceea, se indignează că textul este prea mic. În alte situații, clienții pot indica doar tema generală (de exemplu: „Scrieți-mi un text despre ferestrele de plastic”), după care specialistul este acuzat de incompetență, pentru că ar fi trebuit să scrie despre caracteristici, dar nu despre lifehack-urile utilizate la montarea individuală a ferestrelor.
Astfel, există două metode principale de a realiza rapid și calitativ comanda, fără a plânge cu nopțile:
refuzul de a lucra cu sarcinile tehnice formulate abstract și cu inexactități (în 9 cazuri din 10, cu acestea intervin probleme)
instruirea clienților, ca aceștia să formuleze sarcini tehnice exacte și corecte.
Însă, dacă fiecare sarcină tehnică „inexactă” ar fi refuzată de copywriteri, cu siguranță, nu ar mai exista nici un reprezentant, care ar supraviețui cu această profesie. Specialiștii cu experiență, în cazul în care nu le ajung detalii, cere clientului să completeze o ancheta suplimentară, unde se solicită detalii, prin întrebări. Totuși, des, oamenii de afaceri sunt foarte ocupați și nu reușesc să găsească timp pentru a o completa, iar într-un final, primesc un conținut care nu corespunde așteptărilor, indiferent de calitatea acestuia.
Rămâne doar să învățăm clienții să formuleze sarcina tehnică, dar despre asta vom oferi mai multe detalii în unul din următoarele materiale. Acum urmează să discutăm despre ceva mai mult – despre cele mai frecvente probleme, care intervin în colaborarea cu clientul și nu permit scrierea unui conținut după așteptări.
În acest articol, vom răspunde la următoarele întrebări:
Text sau articol?
De ce este important să oferim o informație generală despre companie?
De ce e atât de scump?
Cum nu trebuie să scriem o sarcină tehnică.
Cum trebuie să scrieți sarcina tehnică, dacă doriți să primiți un text calitativ.
De ce textul copywriter-ului nu vinde?
Cum alegem un realizator competent?
Ce așteaptă copywriter-ul de la client?
Mulți clienți consideră că orice text este un articol: de la un comunicat de presă sau un buletin informativ, până la recenzii, interviuri, texte pentru pagina principală și secțiuni. Este important să înțelegeți că articolul se caracterizează printr-o analiză aprofundată a faptelor și fenomenelor, cu o orientare socială pronunțată, însă nicidecum nu reprezintă o descriere a produsului în catalog sau un text de pe pagina „Activitatea noastră”:
Când cereți de la un realizator, cu studii superioare în jurnalism sau filologie, să scrie un articol pentru landing, el trece printr-o disonanță cognitivă: „Ce naiba vreți de la mine?”. De aceea, unul din primele puncte din sarcina tehnică presupune indicarea scopului și a denumirii textului. De exemplu, o formulare corectă și clară ar fi:
„Avem nevoie de un text informativ, pentru secțiunea „Blănuri de nurcă” despre cum alegem și îngrijim un produs de blană. Se atașează structura textului.”
sau
„Scrieți un text publicitar pentru pagina principală a site-ului, care va descrie beneficiile colaborării cu compania (până la 10 puncte). Un rezumat al avantajelor colaborării se atașează.”
Există trei tipuri principale de conținut pe internet: informațional, publicitar-informațional și publicitar (în legătură cu resursele comerciale). Dacă veți concretiza ce trebuie să facă un text (să informeze, să atragă publicul țintă, să înlăture dezacordurile, să vândă), atunci autorului îi va fi cu mult mai simplu să aleagă o structură corectă (dacă aceasta nu se oferă) și cuvintele. În acest fel, dumneavoastră sporiți șansele de a obține un text conform cu așteptările pe care le aveți.
Clientul: Scrieți-mi un text pentru secțiunea „Despre noi”.
Copywriter-ul: Bine. Ați putea să ne oferiți informații despre compania dumneavoastră (anul creării, realizările, câți oameni sunt în echipă, care este misiune și valorile brandului? Puteți rezuma.
Clientul: Nu.
Copywriter-ul: De ce?
Clientul: Dacă așteptați să vă spun totul, voi scrie și singur textul.
Și iarăși durere. Acest refuz dramatic explică de ce, în loc de o descriere calitativă a companiei, care va confirma statutul ei înalt și profesionalismul, clienții primesc o rescriere ieftină de pe site-urile concurenților. Ce să faceți? Nici o informație nu se oferă, iar comanda trebuie realizată la timp.
Cu privire la „scriu singur”. După cum demonstrează practica, aici sunt două posibilități de desfășurare a evenimentelor:
Dumneavoastră găsiți un realizator, care nu va solicita nici un fel de date reale despre companie. El va rescrie descrierea mai mult sau mai puțin tematică sau va inventa informațiile de sine stătător. Mai jos, vedeți un exemplu de rezultat.
Așteptare:
„Compania XXX lucrează pe piață, începând cu anul 2005. Specializarea principală – proiectarea și construcția clădirilor și a blocurilor de locuit. Pe durata existenței, noi am realizat mai bine de 300 de proiecte, a căror volum general este mai mare de 11 000 m2 de case confortabile și clădiri de diferite tipuri.”
Realitate:
„Compania noastră se ocupă de construcția caselor deja de câțiva ani, utilizând tehnologii de calitate superioară. Ne putem lăuda cu recenzii pozitive și proiecte realizate cu succes. Noi suntem profesioniști adevărați, care vă vor oferi un spectru larg de servicii.”
Simțiți diferența?
Dumneavoastră încercați să scrieți un text de sine stătător, iar specialiștii SEO spun că acesta trebuie să conțină anumite cuvinte cheie. Dumneavoastră deveniți nervos, nu înțelegeți nimic și într-un final, doar faceți un copy-paste a unei secțiuni „Despre noi”, schimbând doar denumirea firmei, pe denumirea dumneavoastră.
Să fim sinceri: nici un copywriter nu poate fi un specialist în toate domeniile concomitent. Pentru a scrie un text util și a furniza un material veridic, este indispensabil să ținem cont de părerea specialistului. De regulă, acesta este proprietarul afacerii sau alt responsabil. Dacă persoana merge la contact, atunci materialul se scrie rapid și fără probleme. Dacă, totuși, permanent nu aveți timp, atunci lucrul asupra proiectul se va lungi considerabil, deadline-urile vor fi extinse sau veți primi un conținut necalitativ.
O, acest subiect îmi place cel mai mult. De obicei, indignările cu privire la prețul scrierii textelor sunt manifestate de persoanele, care anterior, niciodată nu au solicitat serviciile unui copywriter. Ei nu cunosc procesul de creare a conținutului: cum acesta parcurge o cale lungă de la client, prin managerul proiectului către realizator, de la lista de cuvinte cheie – la structura și analiza subiectului, scrierea textului.
Defapt, achitați pentru calificarea și experiența specialistului. De acest fapt depinde dacă va reuși conținutul să realizeze sarcinile propuse:
înlăturarea dezacordurilor;
atragerea publicului;
predispunerea de a cumpăra;
să convingă, de exemplu, că vizitatorul are nevoie de o lampă de podea, chiar dacă acesta mereu utiliza una de masă.
Antreprenorul, a cărui site web se află permanent în TOPul rezultatelor căutării, niciodată nu va întreba profesioniștii: „De ce e atât de scump?”. El înțelege perfect cât efort (forță de muncă) este necesar pentru scrierea unui singur text SEO calitativ și ce rezultat va aduce acesta. El cunoaște câți specialiști sunt implicați în asta.
Majoritatea agențiilor populare de copywrite și companiilor IT propun un preț obiectiv a serviciilor. Însă, dacă acestea vă par, puțin spus „nedemocratice”, dumneavoastră vă puteți adresa întotdeauna burselor de copywriting, unde până acum se propune servicii de copywriter la un preț de 4-5 lei/ 1000 de simboluri. Totuși, aceste texte nici nu pot fi considerate drept conținut, deoarece reprezintă o alegere aleatorie de cuvinte și sintagme, generate printr-o aplicație gratuită.
Cu siguranţă, un text generat aleatoriu, printr-o aplicație gratuită, nu va reuși să vă mulțumească. Din acest motiv, copywriting-ul calitativ își are propriul preț.
„100% unic. după Text.ru
Volum – 2500 cs/fs
Cuvinte cheie (în continuare – listă)”
Dacă veți expedia o asemenea sarcină tehnică realizatorului, atunci rezultatul va fi 100% opus așteptărilor dumneavoastră, deoarece nimeni nu știe, ce aveți exact în vedere prin aceste 3 rânduri. În principiu, este destul de dificil să numim o asemenea formulare – sarcină tehnică, deoarece aceasta nu conține detalii importante pentru scrierea conținutului. Și aici nu merge vorba doar despre aspectele tehnice, dar și însăși despre text: ce structură trebuie să aibă acesta, ce limbaj se va utiliza, din ce cuvinte cheie vom scrie H1, H2, despre ce trebuie să scriem exact în blocuri, limita de repetări, etc.
Dacă executantul lucrează conștiincios, atunci, la sigur va înainta o serie de întrebări, direct sau prin intermediul managerului de proiect. El va face asta, până nu îi veți oferi toată informația necesară nu veți refuza colaborarea cu compania. Nimeni nu dorește și nici nu poate lucra în baza unor condiții „condiționate” și totodată, oferi un rezultat exact.
Țineți minte: dacă în loc de o sarcină tehnică completă, dumneavoastră transmiteți 3 rânduri de unicitate-volum-cuvinte cheie, apoi să nu vă plângeți că textul nu ar fi despre ce trebuie.
Noi pregătim un ghid complet de întocmire a sarcinii tehnice, într-un limbaj clar, care va ușura considerabil viața dumneavoastră și a executanţilor. În cadrul acestui material, vom concretiza doar o parte scurtă, din ceea ce trebuie să specificaţi în sarcina tehnică, dacă doriți ca așteptările cu privire la conținut să corespundă cu realitatea:
Indicați tema și tipul textului (de vânzare, text SEO, informațional, publicitar și altele);
Concretizați volumul (5000 simboluri/fără spații, deviere admisibilă +/- 25 simboluri);
Indicați unicitatea (100% după Text.ru, nu mai puțin de 95% după Advego);
Povestiți despre publicul dumneavoastră țintă (de exemplu, femeile necăsătorite, de la 18 până la 35 de ani), ca autorul să poată utiliza un limbaj corespunzător categoriei de vârstă/grupului social și să transmită eficient mesajul
Specificați dacă e necesară utilizarea cuvintelor cheie în text. Dacă acestea sunt indispensabile, atașați o listă la sarcina tehnică (doar la intrare directă/ poate fi ajustată, frecvența de utilizare și altele);
Descrieți structura (titlu, subtitlu, despre ce trebuie să scriem în blocuri, care e volumul). Dacă nu veți da indicații în această privință, nu veți putea demonstra realizatorului că aceasta nu este corectă și solicita redactarea gratuită;
Specificați cerințele dumneavoastră: stilul de scriere, adresarea de la prima/ a trebia persoană, corectitudine, lizibilitate și altele;
Indicați ce nu doriți să conțină textul (expresii șablon, de tipul „În ziua de azi”, „După cum este cunoscut”, trimiteri spre site-uri externe și altele).
Sfat: atașați exemple de materiale care vă plac, dacă nicidecum nu reușiți să întocmiți structura. Acest fapt va permite specialistului să înțeleagă mai bine la ce rezultat vă aşteptaţi.
Da, dacă este un text de vânzări. Însă, nu totul e atât de simplu. Conținutul este doar un element de promovare a site-ului, el nu poate câștiga în lupta de pe piață, fără elemente-ajutătoare, precum traficul bun de pe site, amenajarea corectă și amplasarea textului pe pagină, designul plăcut, care sporește eficiența interacțiunii cu informațiile furnizate. Și lista poate continua.
Nu merită să așteptați minuni de la textul care vinde, dacă site-ul dumneavoastră web este vizitat de 10 oameni pe lună. Sau dacă aveți o afacere de construcții, iar textul descrie avantajele companiei și incită clientul să telefoneze, fiind amplasat pe un fon albastru. Da, designul este capabil să omoare chiar și cel mai genial text de vânzare, scris de Gary Halbert. Este dificil să transmitem ce simt copywriterii, când cu textele lor se procedează în acest fel. Defapt nu, nu e dificil:
Dacă aveți un conținut într-adevăr calitativ (orientat spre publicul țintă, include dovezile sociale, incită discret la o acțiune cheie, provoacă emoții „corecte”), dar nu ați obținut o serie de sunete și cereri, cauza poate fi:
imaginea rea a produsului/serviciului promovat în rețea;
prețul neindicat sau exagerat de înalt;
probleme tehnice în funcționarea site-ului;
lipsa versiunii mobile sau a versiunii adaptate a resursei web;
neglijarea psihologiei culorii în publicitate, la amenajarea paginii web și a conținutului în particular;
combinarea nereușită sau abundența de fonturi;
existența linkurilor spre portalurile externe;
abundența de butoane de comandă, care exercită o influență negativă;
indicarea unor garanții abstracte sau insuficiența de recenzii veridice;
schema de colaborare cu compania/de livrare a produselor este prea complicată și altele.
În ideal, asupra creării conținutului lucrează: clientul, copywriterul, designerul. Uneori se poate conecta și specialistul SEO, specialistul în front-end și alții. De aceea, înainte de a acuza executantul, testați textul în condițiile corespunzătoare și evaluați dacă designul sau alte elemente de pe site nu periclitează înțelegerea lui corectă.
Aceasta deja nu e durerea copywriterului, dar a clientului. Cine oare nu ar dori să găsească un specialist în conținut, care va înțelege sarcina tehnică din jumătate de cuvânt, va realiza rapid și calitativ textul, iar pe lângă asta – va solicita o sumă modestă pentru realizare. Însă, haideți să fim realiști: orice efort trebuie apreciat în conformitate cu experiența, cunoștințele și abilitățile specialistului.
Cum verificăm ce abilități are autorul? Listați portofoliul, citiți recenziile persoanelor care deja au comandat un text de la el. Dacă autorul a reușit să vă facă o impresie pozitivă, concretizați prețul și începeți colaborarea.
Ce trebuie să luați în considerație la alegerea responsabilului de scriere a textelor:
Impresia personală. Țineți minte, dacă proiectul este voluminos, atunci va fi necesar și un lucru îndelungat asupra conținutului. După posibilitate, comunicați personal cu specialistul și asigurați-vă că puteți găsi o limbă comună.
Abilitățile profesioniste. Dacă aveți o temă dificilă din punct de vedere tehnic, atunci e mai bine să căutați mai mult timp, dar să găsiți un autor care într-adevăr cunoaște domeniul dumneavoastră. Cum se spune, nimeni nu va scrie un text pe un subiect medical, mai bine decât un medic.
Responsabilitatea. Puteți verifica dacă autorul respectă termenul stabilit, cercetând recenziile lăsate.
Unde căutăm?
Bursele de copywriteri. Acestea au prețuri accesibile și o alegere mare. Însă, întotdeauna persistă riscul de încălcare a termenului, de refuz de realizare în ultimul moment sau de retrimitere și solicitare a rectificărilor de 10 ori.
Site-urile de autor, agențiile de copywriting. Colaborarea cu asemenea copywriteri garantează calitate și texte, care într-adevăr vor vinde. Însă, va trebui să achitați nu doar pentru conținutul calitativ, dar și pentru marcă.
Agențiile digitale, companiile IT. Aici, pe lângă pachetul standard de servicii de scriere a textelor, dumneavoastră vi se poate propune desfășurarea auditului inițial al conținutului, analiza de marketing a site-ului și altele. Datorită acestui fapt, se reușește crearea unui conținut nou, maximal eficient și orientat spre client.
Respectarea termenelor de achitare
Structurarea sarcinii tehnice
Informații complete
Respect
Sinceritate
Obiecții constructive, cu privire la text
Recunoașterea profesionalismului
Dragoste față de ceea ce faceți
Dacă din start nu sunteți gata să stabiliți un cont și să oferiți informații despre companie, să întocmiți o sarcină tehnică completă, atunci întotdeauna veți primi texte nereușite. Chiar mereu, deoarece un conținut calitativ nu se creează „pe genunchi”, timp de 15 minute. Pentru că orice specialist, inclusiv copywriterul, merită niște relații de parteneriat sincere și respectuoase.
Atârnați-vă serios față de elaborarea conținutului, de parcă ați încheia o înțelegere de afaceri importantă - doar așa veți primi texte calitative.