„Serviciile dumneavoastră de SMM nu dau nici un fel de rezultate!”
„Eu am plătit bani, iar promovarea nu îmi aduce nici un venit!”
„Ce? Să plătim din nou pentru marketing pe rețelele de socializare? Să alegem imagini noi putem și singuri.”
Dacă dumneavoastră vreodată ați auzit expresii similare sau le-ați pronunțat singur, atunci, cel mai probabil, dumneavoastră ați devenit o jertfă a unui SMM negru.
Black-hat SMM – complex de măsuri, care contravin regulilor și principiilor de marketing pe rețelele de socializare. Ele se aplică pentru manipularea indicilor strategic importanți, care indică succesul companiei în cadrul rețelelor sociale.
Abordarea „neagră” își are începutul de la optimizarea prin căutare, când specialiștii SEO cu 10-15 ani în urmă promovau site-urile în top, prin metode necinstite, amăgind utilizatorii online și sistemele de căutare. O asemenea promovare SEO și SMM are o caracteristică generală – manipularea. Pentru promovarea grupului/paginii se folosesc conturi false, escrocherii, informații incorecte.
Pentru a nu deveni o jertfă a înșelăciunilor și a nu dăuna propriului brand prin marketing negru pe rețelele de socializare, noi propunem să faceți cunoștință cu principalii indici ale acestui tip de promovare.
Mulți specialiști SMM, în special freelanceri, greșesc cu crearea unor conturi false, pentru a mări numărul membrilor unui grup/al paginii. De obicei, primii câțiva boți sunt creați cu atenție maximă: se încarcă fotografia utilizatorului, se indică locul de trai în Amsterdam sau undeva în America de Sud, se adaugă prieteni și altele. Când dumneavoastră accesați un asemenea cont, se pare că acesta este un om adevărat, cu propriile interese și cerc de prieteni.
Însă după o perioadă, resursele de timp și fantezie ale specialistului SMM se epuizează, iar conturile false se creează după același șablon. Sunt diferite doar familiile actorilor, a căror poze se utilizează pe profil.
Cum detectăm boții? Foarte simplu: dacă pe grupul magazinului de tehnică de uz casnică din Chișinău rapid au început să se aboneze vedetele Hollywood-ului, atunci acesta este primul semn de apariție a boților și a promovării, care nu va aduce nici un fel de rezultate.
Unii specialiști SMM nu se complică prea mult și pur și simplu cumpără abonați – acesta este cea mai rapidă și simplă metodă de setare a publicului. Ei se înregistrează la burse și servicii speciale, transferă în cont bani din bugetul agentului de publicitate și fac un anunț despre cumpărarea abonaților.
Țineți minte, pe internet puteți cumpăra tot: like-uri, distribuiri, comentarii. Dacă într-o nouă postare ați observat o creștere nenaturală a reacțiilor „Îmi place” și discuții active în comentarii, verificați conturile acestor utilizatori. Dacă ei în mod evident nu sunt din regiunea dumneavoastră, iar majoritatea au conturi goale, cel mai probabil, o asemenea activitate socială este rezultatul fraudelor.
Acesta reprezintă răspândirea informației irelevante sau neinteresante, către alți utilizatori. Iată principalele caracteristici ale spam-ului:
distribuirea de invitații „alătură-te grupului” tuturor, fără selectare;
adăugarea utilizatorilor în comunitate, fără acordul lor;
comentarii cu link-ul la pagina dumneavoastră sau referințele la produsul promovat pe terenurile netematice;
utilizarea abuzivă a #hashtag-urilor comerciale;
„etichetarea” masivă a utilizatorilor pe imagini, pentru a atrage atenția asupra unei anumite postări;
publicarea exclusivă a propunerilor comerciale (nenumăratele „cumpărați”, „comandați” și altele);
scrierea frecventă a mesajelor în banda abonaților;
abuzul cu fotografii care atrag foarte multă atenție, dar nu se referă la temă (pisici, copii și altele).
Dacă veți bloca abonații pentru o critică obiectivă, nu veți răspunde la întrebări, nu veți participa în discuții și veți ignora propunerile/preferințele, atunci asta va trezi un val de emoții negative, care se vor răspândi cu viteza vântului.
Exemplu de ignorare din partea companiei:
Cum se lucrează corect cu activitatea utilizatorilor:
Din start, rețelele sociale au fost create pentru o comunicare bidirecțională, dar nu în calitate de terenuri. De aceea este obligatorie o reacție (adecvată) din partea companiei, față de feedback.
Dacă pe pagină apar postări regulat, însă nu există like-uri, comentarii, înseamnă că specialistul dumneavoastră SMM duce o activitate socială foarte slabă sau planul lui de conținut nu este capabil să urmeze scopurile propuse și strategiile de promovare.
Cum spune Serghei Druzhko: "Facem hype un pic?”
Hype-ul – cea mai simplă metodă de a trezi persoana spre dialog și a provoca publicului o serie de emoții. Hype-ul poate fi pe orice subiect: religie, surorile Khachaturian sau a biseircii pariziene Notre-Dame. Însă hype-ul are un mare neajuns – el nu vinde! Pe lângă asta, acest fenomen durează foarte puțin, iar în rezultat, dumneavoastră puteți primi o bandă plină cu meme-uri care nu corespund tematicii, imagini și alt conținut „inventiv”.
De obicei, tombolele din rețelele de socializare se petrec în felul următor: comunitatea anunță câștigul, pe care îl pot primi utilizatorii online cu respectarea anumitor condiții (abonare, like, distribuire, comentarii). La activitate se conectează rapid o cantitate mare de oameni, în special – iubitorii de lucruri gratuite, care pentru o porție de roll-uri „California” vor realiza toate cerințele dumneavoastră teroriste. Ei nu vor pleca singuri, dar vor lua după ei încă 120 de „cei mai buni” prieteni, fără a-și lua rămas bun, când veți anunța câștigătorii.
În sens global, tombolele au o semnificație pozitivă, însă dacă acestea se desfășoară des, atunci abonații se pot deprinde și vor înceta să fie activi fără vreun premiu. Aceasta este o metodă incorectă de promovare. Mai ales că și în acest caz rămâne pericolul, că un specialist necinstit poate utiliza escrocheriile (frauda de like-uri, distribuiri pentru bani).
Activitate de dragul activității – unul din cele mai lipsite de sens lucruri din afaceri, însă specialiștii începători și freelancerii marketologi, care încă nu știu cu adevărat ce este smm, nu evită acest principiu,
Cum poți afla că specialistul SMM nu a fost angajat degeaba? Întrebați-l despre scopurile promovării, ce rezultate au fost atinse după trecerea unei anumite perioade. Dacă nu există nici o strategie de promovare și o monitorizare sistematică a campaniei de marketing, înseamnă că bugetul pentru publicitate se pierde degeaba.
Aceasta este o abordare absolut incorectă. Puteți afla dacă specialistul SMM lucrează bine, doar dacă veți aprecia activitate lui după o serie de parametri. Dacă dumneavoastră nu vedeți imediat creșterea vânzărilor, asta nu înseamnă că ați mizat „nu pe acel” instrument de marketing.
Țineți minte: la început dumneavoastră lucrați pentru reputație, iar după – reputația lucrează pentru dumneavoastră. Pe rețelele de socializare este la fel. Acest proces nu este unul rapid, însă fără el puțin probabil se va reuși ridicarea vânzărilor prin rețeaua socială.
Un asemenea social media marketing nu funcționează, pentru că oamenii sunt mult mai deștepți, decât consideră mulți specialiști SMM. Odată ce utilizatorii încep să simtă atitudinea disprețuitoare, văd o mulțime de publicitate în mesajele personale, ignoră părerile, meme-urile stupide de pe pagina dumneavoastră, atunci rapid se schimbă vectorul atitudinii față de companie.
Încă un efect negativ al marketing-ului necinstit din rețelele sociale – negarea influenței asupra clasării site-ului web principal în căutare:
Boții care publică link-uri false, duc la un indice înalt de refuzuri.
Un conținut necalitativ, care nu corespunde scopurilor paginii, micșorează durata medie a unei vizite pe site.
Spam-ul în mesaje – sursa unui trafic irelevant și a scăderii coeficientului de conversii.
Comentariile-spam la un post de divertisment într-un grup irelevant pentru acestea vor irita utilizatorii și vor influența negativ reputația brandului. Dacă mai atașați și link-ul la principala resursă, atunci influența negativă asupra factorilor comportamentali de clasare vă este asigurată.
Dacă dumneavoastră doriți să comandați o promovare SMM, care într-adevăr va aduce profit afacerii, va fi suficient să cercetați detaliat realizatorul, înainte de a încheia contractul: cereți exemple de lucrări, case-uri, căutați recenziile altor clienți. Dacă nimic nu trezește dubii, începeți colaborare. Nu uitați să solicitați planul de conținut, pentru a controla periodicitatea și tematica publicațiilor.
În unul din următoarele materiale, noi vom povesti prin ce SMM-ul alb se diferențiază de cel negru și ce trebuie să faceți într-adevăr, pentru un marketing cinstit și eficient pe rețelele sociale.