Când vine vorba de crearea jocurilor 3D, mulți începători își închipuie deodată un RPG frumos, cu o lume deschisă, grafică perfectă și libertatea totală de acțiuni. Însă, dacă decideți să realizați un proiect vast, bazat pe entuziasm pur, cel mai probabil veți fi dezamăgit.
În realitate, doar după crearea a zeci de prototipuri se conștientizează cât de mult lucru se investește în elementele jocului, la fiecare etapă a elaborării. După aceea, din jocul de vis se elimină tot ce este în plus, pentru terminarea lui. Totuși, la sfârșit mai sunteți supus unei încercări – optimizarea și prelucrarea. Imediat apare tentația de a finaliza prelucrarea funcțiilor, de a include ideile apărute în timpul lucrului și de a prelungi procesul de elaborare pe o perioadă nedeterminată.
Ca să nu ajungeți în așa situație, merită să începeți cu puținul și să adăugați treptat posibilități. Creați-vă un T3 cu scopuri stricte și exacte, fără descrieri neclare și inexactități. Dacă sunteți începător în această sferă, vă propunem o schemă clară și progresivă de creare a jocului mobil, care la sigur va fi dusă până la capăt cu multă plăcere.
Cea mai dură greblă, pe care calcă un începător, este aprecierea neobiectivă a posibilităților sale. Întrebați-vă, vă vor ajunge oare puteri, cunoștințe și posibilități pentru a crea un produs cu adevărat calitativ, care va putea fi încărcat pe Google Play sau Apple Store fără nici o remușcare?
Dacă răspunsul este negativ, atunci opriți tot ce faceți și învățați bazele gamedev-ului (sfaturile pentru începători – la sfârșitul articolului).
Dacă sunteți determinat, atunci începeți crearea concepției jocului: descrieți aspectele care îi vor permite să obțină succes (conform mai multor aprecieri, un joc de succes presupune un proiect cu un număr minim de 500 mii de descărcări și rating minim de 3,5 pe o scară de 5 puncte):
Analizați ce puteți face pentru ca jocul să obțină un gameplay „de nedezlipit”;
elaborați subiectul (pentru jocurile mobile – cât mai simplu, cu atât mai bine);
descrieți controlul clar la nivel intuitiv, care va cere de la jucător acțiuni minime;
rețineți, cerințele grafice trebuie să fie minime, deoarece nu oricine are gadgeturi mobile (măcar) din seria Qualcomm Snapdragon 800, cu 8 nuclee și RAM de 4gb.
În esență, trebuie să reușiți să scoateți maximul din minim, ca jocul să fie lansat și să funcționeze stabil chiar și pe smartphone-urile slabe. De asta în mare parte răspunde „lustruirea” componentei vizuale, adică a graficii.
Și, în sfârșit, decideți în privința genului. Pentru început puteți încerca să creați un 3D Runner simplu (arcadă).
Schița – viziune a produsului final și parte integrantă a elaborării jocurilor mobile. Odată ce finisați să lucrați asupra ei, confirmați defapt sarcina tehnică finală, în conformitate cu care veți face toți ceilalți pași pentru crearea jocului.
Măsura în care elaborați schița rămâne exclusiv pe conștiința dumneavoastră. Țineți minte: o creați pentru dumneavoastră, de aceea nu are rost să lucrați prost. Ce faceți? Luați pixul sau creionul, o foaie curată și vizualizați tot ce vă vine în cap, încercând să uniți totul într-un întreg. Din când în când, lăsați comentarii prin care explicați cum și unde se mișcă elementele, cum funcționează, etc.
3D-runnerii, de exemplu, au cel mai simplu gameplay: jucătorul parcurge un traseu cu obstacole, pe un anumit mijloc de transport sau o navă cosmică și culege ceva. Vă rămâne să decideți ce va primi jucătorul pentru colectarea elementelor și cum vor conduce mijlocul de transport (de la A la Z).
Când aveți un plan detaliat de acțiuni, chiar și scris de mână, puteți trece la crearea prototipului jocului. De fapt, începeți deja să vă dezvoltați pe Unity (optim pentru începători), dar la început adaptați configurările de mediu după dumneavoastră (amplasarea ferestrelor Scene și Game, panoului Hierarchy, Inspector, Projet și Console).
După, începe cea mai interesantă etapă – scrierea codului jocului. Sfat: folosiți în calitate de actori elemente primitive precum sfera sau cubul, pentru a simplifica și grăbi procesul de elaborare, permițând să vă distrageți de la tot ce e legat de mecanică.
În prototip se configurează camera, iar când scena este gata, personajul primește capacitatea de a se mișca. Folosind componenta Rigidbody, puteți să înzestrați obiectul cu toate farmecele lumii: masă, gravitație, accelerație și altele. Mișcarea va face schimbări în parametrul velocity, care se exercită cu ajutorul codului. Pentru mișcarea camerii împreună cu obiectul (ca aceasta să nu stea pe loc), trebuie să înregistrați scriptul cameraFollow și să îl atașați de obiectul Main Camera. Mai departe - urmați instrucțiunile.
Mai bine faceți totul perfect din start, pentru că înainte vă așteaptă o etapă și mai interesantă a procesului de elaborare – amenajarea designului.
Să ai un gameplay este bine, dar un gameplay plăcut – și mai bine. De aceea, chiar după ce vă clarificați cu mecanica, e timpul să vă preocupați de partea vizuală a proiectului. Gândiți-vă ce va face proiectul dumneavoastră deosebit. De exemplu, iluminare realistă, umbre, obiecte ce luminează, ambient occlusion sau alte efecte.
Puteți modera asset-urile în editorul 3D (de exemplu, în Blender), iar apoi să le importați în Unity. În acest fel, procesul de lucru va părea mult mai puțin „dureros” și lung.
Când elaborarea jocului pare să fie finalizată, e timpul să duceți proiectul la un sfârșit logic. Posibil, în procesul de lucru v-au venit câteva idei geniale, dar nu vă grăbiți să refaceți tot pentru a le realiza. Des, anume dorința de a „corecta puțin aici, puțin acolo” vă aduce într-un punct mort. Nu e surprinzător: crearea jocului reprezintă un proces laborios, ați obosit și ochii „se estompează” în timp. La sfârșit, creația dumneavoastră poate să vă pară prea puțin interesantă.
Sfat: nu vă apucați de prelucrarea jocului de la zero, amintiți-vă de sarcina tehnică inițială și țineți cont de ea. Dacă doriți să modificați ceva, mai bine faceți asta după eliberarea sub formă de patch-uri, actualizări, etc.
Cât mai mult veți întinde procesul de „lustruire” a jocului, cu atât mai multe șanse sunt că veți lăsa totul, iar proiectul așa și nu va ieși în lumea jucătorilor. Dacă să urmăm strict T3, atunci o simplă jucărie mobilă 3D poate fi realizată chiar și în 90 de ore.
Documentele de prezentare! Răsfoind Google Play sau Apple Store, utilizatorul vede doar butonul jocului, anume el cointeresează și contribuie la următoarele acțiuni (cunoașterea, descărcarea, instalarea). După iconuri se laudă și se judecă. Astel, vă recomandăm să atrageți atenție acestui pătrat, ca el să trezească dorința de a face click și de a juca.
Alte documente de prezentare: un videoclip fascinant „despre joc”, o descriere interesantă, dar scurtă, dar și altă informație suplimentară, în caz de necesitate.
Acum, când aveți un plan de acțiuni, e timpul să vă apreciați puterile. Trebuie să înțelegeți cum să construiți procesul de joc astfel, încât utilizatorului să-i fie interesant și plăcut să se joace în jocul dumneavoastră. Pentru asta nu este sufcient să știi limbajul de programare, dar mai trebuie să fii unic în game design.
Dacă simțiți că nu vă ajung cunoștințe, citiți cărțile tematice. Întrebarea cu insuficiența de experiență se soluționează cu metoda probelor și erorilor. De exemplu, în baza soluțiilor cross-platform Unity 3D sau Unreal Engine.
În ceea ce ține de programare, trebuie să puteți scrie native code-ul pentru o platformă mobilă corespunzătoare. De asemenea, de la dvs. se va cere:
Mai aveți întrebări pe această temă? Luați legătura cu specialiștii Studio Webmaster și primiți o consultație calificată gratuit. Mai mult de 10 ani ne ocupăm de elaborarea profesionistă a jocurilor pentru Android și iOS. Vă vom ajuta cu sfaturi și vom realiza un proiect de joc de orice complexitate.